Primeur in Ermelo: een rotonde in één weekend

In Ermelo is maandag 25 september jl. de eerste volledige prefab rotonde van Nederland geopend. Deze rotonde, gelegen op de N302 in Ermelo, werd in één weekend aangelegd door KWS in opdracht van de provincie Gelderland. Dit is niet eerder in zo’n korte tijd gelukt. De prefab rotonde is geleverd door Leicon uit Steenwijk.

De werkzaamheden zijn vrijdagavond om 20.00 gestart en maandagochtend om 06.00 uur afgerond. Door de korte realisatietijd is de verkeershinder voor de weggebruikers, bedrijven en aanwonenden beperkt gebleven én waren de omleidingsroutes korter. Daarmee is de toename van de CO₂-uitstoot als gevolg van omrijden gereduceerd.

De ontwikkeling van een modulaire rotonde voor de provincie Gelderland is een pilot van Leicon Verkeersgeleiding. Samen met RvB Groep zijn zij initiatiefnemer en leverancier van modulaire betonelementen. Het project in Ermelo is een pilot om een bestaand kruispunt in één weekend te vervangen voor een complete rotonde.

Verder bouwen aan volledige circulaire rotondes

Met het pilotproject en de innovatie in Ermelo is het startsein gegeven voor de verdere ontwikkeling van modulaire rotondes en mogelijk andere toepassingen in de infrastructuur waarmee een bijdrage wordt geleverd aan een betere levenskwaliteit. De samenwerkende partijen, waaronder KWS, Leicon Verkeersgeleiding, RvB Groep en DSA streven ernaar de doorlooptijd nog verder terug te brengen.

Het gebruik van modulaire elementen draagt bij aan de transitie naar een circulaire economie. Deze pilot maakt verder onderzoek hiernaar mogelijk. Het uiteindelijke doel is dat de rotonde volledig opgenomen kan worden en op een andere locatie weer kan worden opgebouwd. Op dit moment kunnen de betonelementen al opgenomen en gerecycled worden tot betongranulaat dat vervolgens weer als grindvervanger in nieuwe elementen verwerkt kan worden.

De rotonde: 120 prefab betonelementen

De rotonde bestaat uit 120 geprefabriceerde betonelementen waarmee de rammelstrook, rijloper én de op- en afritten opgebouwd zijn. Deze zijn vervolgens aangesloten op het asfalt. Omdat de rotonde direct na de oplevering volledig belast wordt, is gebruik gemaakt van funderingsmateriaal waarmee in korte tijd een hoge druksterkte wordt verkregen. Daarmee worden onderlinge zettingen vermeden en kunnen de voegverbindingen eveneens direct belast worden.

Publicaties en videoverslagen

Omroep Gelderland
Aanleg rotonde N302 Ermelo
Projectfilm KWS Infra
Nieuwsbrief Gelderland Leeft