Zonder hobbels het duin over

Hoe herkenbaar is het.

Met je bolderkar vol kinderen en spulletjes naar het strand en dan die vervelende hoge duin over.

Trekken en sleuren door het rulle zand of hobbel-de-bobbel over die betonplaten die schots en scheef liggen en waar menigeen zijn tenen aan stoot.

Op alle zijden gekoppeld
Samen met Buro Poppinga uit Amsterdam heeft Leicon Verkeersgeleiding uit Steenwijk betonelementen ontwikkeld die op alle zijden onderling gekoppeld kunnen worden en die zijn voorzien van een houtnerfstructuur waardoor het net lijkt alsof je over vergrijsde houten vlonders over het duin en naar het strand loopt.

Speciale mallen
Voor de productie van de elementen zijn speciale mallen ontworpen en geproduceerd. Omdat het aanbrengen van betonelementen met flexibele koppelingen geen alledaagse klus is, adviseert Leicon deze werkzaamheden uit te laten voeren door een gespecialiseerd bedrijf.

Perspectief voor Nederlandse kuststrook
De gekozen technische en esthetische oplossing biedt allereerst perspectief voor toepassing langs de Nederlandse kuststrook.
Naast strandafgangen kunnen dat ook looproutes naar strandtenten of boulevards zijn. Maar vanzelfsprekend kunnen ook pleinen, terrassen en parkeerplaatsen met deze betonelementen gerealiseerd worden.

Geen hoogteverschillen
“Als ontwerper was ik al eerder betrokken bij projecten aan de Noordzee kust. Omdat ik de mensen van Leicon kende en wist wat ze qua productiemogelijkheden in huis hadden, hebben we ons samen gebogen over het ontwerp waarbij het esthetische aspect én de functionaliteit van de strandafgangen hand in hand moesten gaan”, aldus Wim Poppinga. Eén van de functionele eisen was dat reddingsmaatschappijen gebruik kunnen maken van de overgang zonder dat de betonelementen onderling zouden gaan verzakken. Een andere eis was dat de strandafgang het hemelwater kon geleiden en afvoeren zonder dat onderspoeling de overhand zou krijgen. Want ook dit is een belangrijke oorzaak voor ongewenste hoogteverschillen tussen de elementen. Maar
bovenal moet het geheel een natuurlijke uitstraling krijgen en passen bij het ultieme strandgevoel van zee, zand en helmgras.

Esthetisch en functioneel
Henk Jan Röfekamp, algemeen directeur van Leicon Verkeersgeleiding: “Het eisenpakket is best een serieuze uitdaging geweest. Wim Poppinga had een schitterend ontwerp getekend maar om dat in de praktijk te kunnen uitvoeren was een tweede. We hebben diverse modellen gefabriceerd en uiteindelijk ook op kleine schaal in de praktijk getest. Op grond daarvan is een uiteindelijke keuze voor de structuur, wijze van koppeling en vorm gekozen”.